חיפוש
מאמרים
בשר ודגים בדיאטה
השפעה מגנה אומגה 3
צריכה נכונה
השפעות בריאותיות של דגים
חשיבות בשר לילדים
מאמרים  >>  צריכה נכונה

צריכה נכונה

תדירות צריכה נכונה

בשר, דגים ועוף – כיצד לשלבם בתפריט מאוזן ובריא?

אחד העקרונות הבסיסיים ביותר בתזונה הוא הגיוון. לכל מזון ייחוד משלו, יתרונות וחסרונות,
ולכן ככל שנגוון את המזונות שאנו אוכלים נבטיח אספקה מאוזנת של כל אבות המזון מחד,
ומניעה של הצטברות של גורמים שליליים מאידך.

בשרים משתייכים לקבוצת המזונות המספקים לגוף חלבונים. החלבונים מן החי דומים מאד,
ולכן מבחינה זו אין כל משמעות לגיוון מקור הבשר, אם הוא מעוף, ביצים, דגים או בשר. החלבונים שמקורם מן החי איכותיים יותר בהשוואה לחלבונים מן הצומח כמו אגוזים, קטניות,
דגנים וירקות.
אלא, שלצד תכולת החלבונים הגבוהה האיכותית במזונות מן החי, הם מצטיינים ביתרונות
ייחודיים ולכן החשיבות הרבה בגיוון מקורות החלבון מקבוצה זו.

הדגים לדוגמא, ייחודיים בהרכב השומן שלהם - הרכב השומן שלהם הוא מהבריאים ביותר:
הדגים דלים בשומן רווי, הוא השומן אשר מעלה את רמת הכולסטרול בדם, ועשירים בשומנים
בלתי רוויים.
נוסף על כך, דגי הים במיוחד, מכילים חומצות שומן ייחודיות, שאינן מצויות בבשר ובעוף כלל
(אומגה 3). אומגה 3 חיוניות לבריאות הלב,תורמות לבריאות הנפש וחיוניות להתפתחות העובר בהריון.

דגים ועוף אינם עשירים בברזל ובאבץ, שני מינרלים חיוניים ביותר בכל שלבי החיים – מינקות
ועד זיקנה.


אנו הישראלים, אלופי העולם בצריכה של עוף. ייתכן שזהו אחד הגורמים לשכיחות הגבוהה
של מחסור בברזל בישראל, שאין דומה לו במדינות מפותחות.

בשר הבקר עשיר ביותר במינרלים ברזל ואבץ וכן בויטמין B12. בבשר פי 8 ויטמין B12 , פי 6 אבץ ופי 3 ברזל מאשר בעוף. מנה של 100 גרם מספקת לדוגמא את כל כמות האבץ היומית
הדרושה לילד! לכן, שילוב של בשר בקר רזה בתפריט של ילדים ומבוגרים יתרום משמעותית
לצריכה התזונתית של מינרלים חיוניים אלה.

נתחים המכילים כ- 5% שומן בלבד הם נתחי הכתף – 4,5,6. (כתף מרכזי, צלי כתף ופילה מדומה). מחקרים המצביעים על סיכונים כאלו ואחרים הקשורים לצריכת בשר בקר מתייחסים
לרמות צריכה מאד גבוהות, ואילו צריכה מתונה של 1-2 בשבוע איננה כרוכה בכל סיכון. בעיקר כששמים דגש על בשר דל שומן.

כמה פעמים בשבוע?

בשל חשיבותן הייחודית של חומצות שומן אומגה 3 בתפריט קיימת המלצה של רשויות הבריאות בעולם לצרוך דגים לפחות פעמיים בשבוע, תוך העדפה של דגים מהים כדוגמת מקרל, סלמון, הייק וטונה.
נשאלת השאלה, אם הדגים טובים ובריאים כל- כך, מדוע ההמלצה איננה לאכילה יומיומית?
התשובה היא - בשל עקרון הגיוון. הדגים אכן עשירים באומגה 3, אך מספקים פחות ברזל ואבץ מבשר בקר.


לא קיימת המלצה רשמית לתדירות צריכה של בשר בקר או עוף. עקרון הגיוון מוביל לחלוקה של חמשת הימים, בהם אין אנו אמורים לאכול דגים, בין אכילת עוף, הודו ובקר רזה. משתמע מכך כי צריכה של 1-2 בשבוע מכל אחד מאלו עונה על עקרון הגיוון.

חלוקה כזו של סוגי הבשר במהלך השבוע תספק איזון מקסימלי, בו יבואו לידי ביטוי היתרונות של כל אחד מסוגי הבשר במינון הנכון.

  מפת האתר | צור קשר | עמוד הבית | תנאי שימוש  
הקידמה 52 אזור תעשיה צפוני ת.ד. 12665 אשדוד 08-8627000