חיפוש
מאמרים
בשר ודגים בדיאטה
השפעה מגנה אומגה 3
צריכה נכונה
השפעות בריאותיות של דגים
חשיבות בשר לילדים
מאמרים  >>  השפעות בריאותיות של דגים

השפעות בריאותיות של דגים

השפעות בריאותיות של צריכת דגים

הם דלים בשומן ובקלוריות

עשירים בחלבון איכותי

מספקים שומנים ייחודיים החיוניים לבריאות

עשירים במינרלים ובויטמינים

שני דגים לשבוע והבריאות מחייכת. פחות מחלות לב,
פחות סיכון לסרטן,
פחות דלקות מפרקים, פחות אלצהיימר...

כל זאת מוכח מדעית!


צריכת דגים ומחלות לב – כל 20 גרם 7% פחות סיכון

לפני כמה עשורים נצפתה לראשונה תמותה נמוכה ממחלות לב בקרב אסקימואים בגרינלנד,
אשר יוחסה לצריכה גבוהה של מאכלי ים. חמש שנים לאחר מכן הראה מחקר
שצריכת 1-2 מנות דגים לשבוע קשורה עם ירידה של 50% בסיכון לתמותה ממחלת לב. מאז, מרבית המחקרים שפורסמו מצביעים על כך שלאכילת כמות קטנה של דגים יש השפעה מגנה מפני מחלות לב.
בשנת 1998 התפרסם אחד המחקרים הגדולים, אשר התבסס על נתונים מ"מחקר הרופאים",בו השתתפו למעלה מ- 20,000 רופאים גברים בריאים בגילאים 40-84. נמצא, שהגברים אשראכלו דגים לפחות פעם בשבוע היו בסיכון נמוך ב- 52% לתמותה מהתקף לב פתאומי, בהשוואה לאלו שצרכו דגים פחות מפעם בחודש.
במחקר אחר בו השתתפו 1822 גברים בריאים בגילאים 40-55, ושנמשך 30 שנה, נמצא
שצריכה של 35 גרם דגים ליום הורידה את הסיכון לתמותה ממחלת לב כלילית בלמעלה
מ- 40%.
במחקרים לא נמצאה השפעה מגנה בקרב גברים נורבגים, גברים בהוואי שהם ממוצא יפני,ובקרב הגברים והנשים השוודים, שלוש אוכלוסיות בהן צריכת הדגים הינה הגבוהה ביותר בעולם. ההשפעה המגנה של אכילת דגים משמעותית יותר בקרב אוכלוסיות בהן צריכת הדגים הממוצעת היא נמוכה (כמו בישראל, למשל).
בסקירה של 11 מחקרים בנושא זה, שכללו יחד 116,764 נחקרים נמצא, שצריכת 40-60 גרם דגים ליום קשורה עם הפחתת סיכון משמעותית לתמותה ממחלות לב. התמותה בקרב 2,033גברים שהיו שנתיים לאחר התקף לב הייתה נמוכה ב- 29% בקרב הגברים שאכלו 2 מנות דגים שמנים לשבוע, בהשוואה לאלו שלא אכלו דגים.
מהמחקרים עולה כי כל 20 ג' דגים שאוכלים ביום קשורה עם ירידה של שבעה אחוזים בסיכון.


צריכת דגים ותחלואה בסרטן – יותר דגים פחות סרטן

התחום הנחקר ביותר בהקשר של צריכת דגים הוא של מחלות לב וכלי-דם. הקשר בין
צריכת דגים לסרטן לעומת זאת, נחקר פחות, אך מס' מחקרים דיווחו על קשר הפוך בין צריכת דגים לבין תמותה מכל הסיבות, כולל מסרטן: מחקרים מצאו קשר הפוך בין צריכת דגים לבין שיעור תמותה מסרטן. כלומר ככל שצריכת הדגים היתה גבוהה יותר התחלואה בסרטן היתה נמוכה יותר.
בסקירה של מחקרים שהקיפה כ- 18,000 נבדקים – חולי סרטן ובריאים נמצא, שלצריכת דגים יש השפעה מגנה מפני כל סוגי הסרטן של מערכת העיכול: פה, לוע, ושט, קיבה, מעי גס, רקטום ופנקריאס ולבלב.
במחקר אקולוגי מ- 24 ארצות אירופאיות נמצא שצריכת דגים מגינה מפני סרטן קולון וסרטן שד.מעט המחקרים הקיימים על הקשר שבין צריכת דגים לסרטן הפרוסטטה מצביעים על קשר הפוך. מחקר שוודי בחן את הקשר בקרב 6272 גברים במשך 30 שנה. נמצא, שהגברים שאכלו פחות דגים שמנים היו בסיכון פי 2 עד פי 3 לסרטן פרוסטטה, בהשוואה לאלו שאכלו כמויות בינוניות או גבוהות של דגים.

יוצאת מכלל זה - צריכה של דגים מלוחים/מעושנים, שנמצאה דווקא כמגבירה את הסיכון
לתמותה מסרטן הושט.
לסיכום - נמצא קשר הפוך בין צריכת דגים לבין הסיכון לתמותה ממס' סוגים סרטן – פה, לוע, גרון, ושט, קיבה, מעי גס, לבלב, כיס מרה, שחלות, שלפוחית השתן, כליות ובלוטת התריס.


צריכת דגים וארטריטיס (דלקת מפרקים) – פחות כאבים, פחות תרופות
איי פרו (Faroe islands) הם מקבץ של 18 איים בצפון האוקיאנוס האטלנטי, בהם
מבוססת התזונה על דגים ובשר לווייתנים. שכיחות דלקת מפרקים וחומרת הסימפטומים הנמוכים שנמצאו באוכלוסייה זו מיוחסים לצריכה הגבוהה של דגים. מחקרים שנעשו בנושא אכן מוכיחים זאת.

מחקר בו השתתפו 324 נשים חולות בדלקת מפרקים ועוד 1,245 נשים בריאות אמריקאיות,
בדק את הקשר בין צריכה של דגים למחלה. נמצא, שצריכה של מנה או 2 מנות ויותר לשבוע של דגים אפויים או צלויים הפחיתה את הסיכון ב- 22% וב- 43% בהתאמה.

בדנמרק נערך מחקר קליני מבוקר, במטרה לבדוק האם שינוי בתזונה, הכולל הגברה של
צריכת דגים, יביא לשיפור במצבם של חולי דלקת מפרקים. בקרב החולים אשר הקפידו על הדיאטה למשך חצי שנה נמצא שיפור מובהק בקשיות ובנפיחות המפרקים, בכאבים ובצריכת תרופות.


דגים ואלצהיימר – תזכירו לי איזה דג חשוב לאכול ?

 חוקרים בשיקגו מצאו כי לקשישים שאכלו דגים לפחות פעם בשבוע, היה שיעור נמוך יותר של מחלת אלצהיימר, מאשר לאלו שלא אכלו דגים באופן קבוע. המחקר כלל 815 אנשים בני 94-65 ללא אלצהיימר בתחילת המחקר. נמצא כי לאנשים שאכלו דגים לפחות פעם בשבוע, היה סיכון נמוך ב-60 אחוזים לחלות באלצהיימר, בהשוואה לאנשים שמיעטו בצריכת דגים. 20 אחוזים מהמרבים ביותר בצריכת אומגה 3 מדגים הראו סיכון נמוך ב-70 אחוזים ללקות במחלות אלו.

ההמלצה הנובעת מתוצאות מרבית המחקרים אשר התפרסמו עד היום היא לצרוך דגים
בתדירות של
פעמיים בשבוע. כל הדגים בריאים וטובים. חשוב לגוון, ולשלב גם דגי ים
כמו סלמון, הייק, מקרל וטונה
.

  מפת האתר | צור קשר | עמוד הבית | תנאי שימוש  
הקידמה 52 אזור תעשיה צפוני ת.ד. 12665 אשדוד 08-8627000