חיפוש
מאמרים
בשר ודגים בדיאטה
השפעה מגנה אומגה 3
צריכה נכונה
השפעות בריאותיות של דגים
חשיבות בשר לילדים
מאמרים  >>  השפעה מגנה אומגה 3

השפעה מגנה אומגה 3

ההשפעה המגנה של חומצות שומן אומגה 3


תחשבו על הים הצפוני. מים עמוקים, קפואים. בתוך המים האלה חיים דגים,
לווייתנים ועוד בעלי חיים. כיצד הם שורדים את הטמפרטורה הנמוכה כל כך?
איך זה שהדם שלהם לא קופא?

התשובה מאד פשוטה – בזכות השומנים.

שכבת שומן מגנה מפני קור, אך לא כאן הסוד. הסוד טמון בהרכב השומן, שהוא
ייחודי לבעלי חיים שחיים במים מאד קרים - שומנים מסוג אומגה 3 .


שומנים מסוג אומגה 3 אינם קופאים, וכך מצליחים הדגים להתקיים במים מאד מאד
קרים.
שרשרת מזון מופלאה...הדגים אוכלים אצות, מייצרים אומגה 3 ואנחנו...אוכלים
את הדגים, ומרוויחים את השומנים הטובים והבריאים הללו.
בריאים?
ללב, ללחץ הדם, למניעת אירוע מוחי, להתפתחות העובר בהריון ולשיפור מצב הרוח (לא לשווא מכונות חומצות שומן אלה הפרוזאק של המעמקים...).


הגנה מפני מחלות לב

כיצד זה שהאסקימואים ניזונים מבשר עתיר שומן וכולסטרול, אך אינם לוקים במחלות לב וכלי דם? מדוע שכיחות מחלות לב נמוכה ביפן?

התשובה היא – כי תזונתן של אוכלוסיות אלה עשירה בדגים, בעיקר כאלו שחיים בים הצפוני.

ההשפעה המגנה של דגים מפני מחלות לב מיוחסת בעיקר לתכולת חומצות שומן אומגה 3.

במחקר שהתבסס על נתונים מתוך מחקר שכלל 2,738 פינים, הולנדים ואיטלקים בריאים
בגילאי 50-69, נמצאה השפעה מגנה מפני מחלות לב לדגים שמנים, אלו העשירים במיוחד
בחומצות שומן אומגה 3.

ההשפעה של חומצות שומן אומגה 3 על מניעת מחלת לב תועדה במאות מחקרים.

אחד המחקרים הגדולים (350,00 נסקרים) התקיים בארה"ב, ובו נצפה יחס הפוך בין
צריכת חומצות שומן אומגה 3 ובין כל סיבות המוות, בעיקר ממחלות לב.

ההשפעה המניעתית של חומצות שומן אומגה 3 על תמותה ממחלות לב מיוחסת למס' מנגנונים: השפעה על רמות שומני הדם, הפחתת לחץ דם, ירידה בקרישתיות של הדם, מניעת הפרעות קצב, פעילות אנטי-דלקתית והרפיה של השריר החלק של כלי הדם.

ההשפעה הניכרת של חומצות שומן אומגה 3 על שומני הדם היא על הפחתת רמות
הטריגליצרידים בדם. רמות הטריגליצרידים יורדות באופן משמעותי ועקבי, כשהירידה
משמעותית יותר כשרמות הטריגליצרידים גבוהות מהנורמה. הירידה תלויה בכמות, ויכולה
להיות מושגת באמצעות התזונה, על ידי אכילת דגים.

השפעת חומצות שומן אומגה 3 על הירידה במוות פתאומי מהתקף לב מיוחסת בעיקר
להשפעתן על הפחתה בהפרעות קצב.


מניעה וטיפול בדיכאון

ידוע זה מכבר כי, רמות חומצות שומן אומגה 3 נמוכות בקרב אנשים הסובלים מדיכאון.

הקשר בין חומצות שומן אומגה 3 לדיכאון נבדק בעשרות מחקרים וברובם נמצא כי ככל
שרמת אומגה 3 גבוהה יותר שכיחות הדכאון נמוכה יותר.

יותר מכך, תוספת של חומצות שומן אומגה 3 אפקטיבית כאמצעי טיפולי.

מחקר שהתקיים בפינלנד והתפרסם ב- 2001 מצא שהסיכוי לתופעות דיכאוניות ומחשבות
אובדניות בכלל האוכלוסייה, נמוך יותר באופן מובהק בקרב אנשים שצורכים דגים בתדירות
גבוהה. אלו שצרכו דגים פחות מפעם בשבוע, נמצאו בסיכון גבוה ב- 31% לדיכאון קשה.
תוצאות מחקר זה עומדות בקנה אחד עם אלו של מחקר על 265,000 יפנים שנמשך 17
שנה, שמצא גם כן, ירידה בסיכון להתאבדות בקרב אנשים שצרכו באופן יומיומי דגים,
בהשוואה לאלו שצרכו דגים בתדירות נמוכה יותר.


שיפור דלקת מיפרקים (ארטריטיס)

מחקרים רבים הוכיחו כי חומצות שומן אומגה 3 גורמות להטבה במצבם של חולים בדלקת מפרקים: מפחיתות כאבי מפרקים ומורידות את הצריכה של תרופות נוגדות דלקת.


התפתחות העובר והתינוק

חומצות שומן אומגה 3 חיוניות להתפתחות המוח ומערכת הראיה של העובר. את חומצות
השומן מקבל התינוק דרך השליה מדמה של האם, ולכן חשיבות נוכחות אומגה 3 בתזונת
האם.
יתרונות גם בהנקה. גם לנשים מיניקות חשוב מאוד להעשיר את המזון שלהן בחומצות
שומן אומגה 3, כיוון שהתפתחות מוח התינוק מתפתחת באופן מואץ גם בשנת חייו הראשונה.
ארגוני בריאות עולמיים יצאו אף בקריאה להעשיר את פורמולות תחליפי חלב אם בחומצות שומן אומגה 3.

רוב הנשים בארץ צורכות דגים בכמויות קטנות יחסית או נמנעות מאכילת דגים כלל, גם בשל החשש מנוכחות מזהמים בדגים. לכן חשוב להימנע מאכילת דגים נאים ולצרוך דגים ממקור
בטוח כשהם מבושלים.


לא
כל הדגים עשירים באומגה 3. הדגים העשירים ביותר הם דגיים צפוני: סלמון, מקרל,
הליבוט, בקלה, סול, טונה וסרדינים.

קיימים גם מספר צמחים המכילים שמנים מסוג אומגה 3. שמנים אלה אינם זהים לשמנים המצויים בדגי מים עמוקים, ותועלותיהם הבריאותיות אינן זהות לאלו שפורטו במאמר זה.

  מפת האתר | צור קשר | עמוד הבית | תנאי שימוש  
הקידמה 52 אזור תעשיה צפוני ת.ד. 12665 אשדוד 08-8627000